ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO - HOTELARSKICH
im. Emilii Gierczak w Kołobrzegu

DRUGI TYDZIEŃ STAŻU NAUCZYCIELI W AALBORGU

W dniach 19-23.05.2025 r. nauczyciele realizujący staż odbyli wizytę studyjną na kilku wydziałach TechCollege. Obserwowali organizację kształcenia zawodowego na kierunkach: technik dentystyczny, fryzjer, kosmetyczka, budowlaniec oraz stolarz, co stworzyło okazję do wymiany doświadczeń i podpatrzenia ciekawych rozwiązań w nauczaniu praktycznym i teoretycznym. TechCollege zrobił na uczestnikach ogromne wrażenie – zarówno pod względem nowoczesnej infrastruktury, jak i atmosfery panującej w szkole.

Przestronne, świetnie wyposażone pracownie, nacisk na praktyczne kształcenie i zaangażowanie kadry nauczycielskiej tworzą tam wyjątkowe warunki do nauki zawodu. Szczególną uwagę zwraca nacisk na partnerskie relacje między nauczycielami a uczniami oraz swobodną, motywującą atmosferę sprzyjającą rozwijaniu pasji i umiejętności. System edukacji zawodowej w Danii opiera się na ścisłej współpracy z rynkiem pracy. Uczniowie odbywają duże ilości praktyk zawodowych w rzeczywistych warunkach – zarówno w pracowniach szkolnych, jak i w firmach. Duńskie kształcenie zawodowe jest bardziej zindywidualizowane – uczniowie mogą podążać własnym tempem, a nauczanie opiera się na projektach, pracy w zespołach i zadaniach praktycznych. W porównaniu z polskim systemem, duńska edukacja zawodowa kładzie większy nacisk na samodzielność, odpowiedzialność ucznia oraz rozwój tzw. kompetencji miękkich. Technik dentystyczny – pracownie wyposażone w najnowsze technologie, m.in. skanery 3D i drukarki do wykonywania modeli. Uczniowie pracują indywidualnie nad rzeczywistymi przypadkami, pod opieką instruktorów. Praktyka stanowi ponad 60% programu. Fryzjer – nowoczesne studio fryzjerskie otwarte dla klientów zewnętrznych. Uczniowie mają kontakt z realnymi klientami już od pierwszych miesięcy nauki. Duży nacisk kładziony jest na rozwój kreatywności, śledzenie trendów i naukę przedsiębiorczości. Kosmetyczka – uczennice wykonują zabiegi pielęgnacyjne w profesjonalnie wyposażonych gabinetach. Duński model kształcenia łączy teorię z praktyką w sposób bardzo naturalny, m.in. poprzez cykle warsztatów z udziałem ekspertów z branży beauty. Budowlaniec – uczniowie mają od samego początku kształcenia zawodowego możliwość praktycznego zastosowania wiedzy zdobywanej na przedmiotach ogólnokształcących np. poprzez przeliczanie ilości oraz wymiarów na prawdziwych materiałach budowalnych (cegły, fuga, kafelki), a postępy w ich pracy widoczne są w imponującej wielkości warsztatach, gdzie stawiają ścianki oraz bardziej skomplikowane formy murarskie. Stolarz – młodzi adepci sztuki stolarskiej, pod fachowym okiem nauczyciela zawodu, wykonują ciekawe konstrukcyjnie formy, które bardzo często znajdują praktyczne zastosowanie na terenie szkoły, stając się elementami stałego jej wyposażenia (np. ławki, siedziska oraz stoły ogrodowe). Jednym z kluczowych punktów programu była obserwacja procesu oceniania i pracy uczniów nad zadaniem projektowym związanym z funkcjonowaniem hotelu. Nauczyciele mogli zobaczyć jak młodzież, pracując zespołowo w języku angielskim, samodzielnie opracowuje koncepcje funkcjonowania obiektu hotelarskiego – od recepcji, przez obsługę gościa, po strategię marketingową i budżet. Zadania projektowe miały charakter praktyczny i odzwierciedlały rzeczywiste wyzwania branży. Duńscy nauczyciele pełnili rolę mentorów i doradców, a nie tradycyjnych egzaminatorów. Ocenianie odbywało się w sposób ciągły – nauczyciele analizowali postęp pracy, zaangażowanie, umiejętności współpracy i kreatywność uczniów. Zwracano uwagę na rozwój kompetencji miękkich, takich jak komunikacja i rozwiązywanie problemów, które były równie istotne jak wiedza fachowa. Polscy pedagodzy byli pod wrażeniem partnerskiego podejścia do ucznia i dużej autonomii, jaką młodzież miała w realizacji projektów. Wielu z nich podkreślało inspirację do wprowadzenia podobnych metod nauczania i oceniania w swoich szkołach – opartych na zaufaniu, praktyce i rozwijaniu samodzielności uczniów. Wizyta w TechCollege Aalborg była niezwykle inspirująca i pokazała, jak nowoczesne, praktyczne i elastyczne może być kształcenie zawodowe. Wróciliśmy z nowymi pomysłami na zajęcia, sposobami oceniania uczniów oraz podejściem, w którym uczeń nie jest tylko odbiorcą wiedzy, ale aktywnym twórcą swojej ścieżki zawodowej. Chcielibyśmy wdrożyć w naszej szkole niektóre z zaobserwowanych rozwiązań, szczególnie te związane z pracą metodą projektową i szerszą współpracą z lokalnym rynkiem pracy.

SZANOWNY UŻYTKOWNIKU

Jeżeli chcesz przeskalować w górę zawartość strony, to naciśnij kombinację klawiszy
CTRL i +.

klawiatura

Jeżeli chcesz przeskalować w dół zawartość strony, to naciśnij kombinację klawiszy
CTRL i -.

klawiatura

Logo WCAG