ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO - HOTELARSKICH
im. Emilii Gierczak w Kołobrzegu

UROCZYSTE POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW ROCZNIKA 2025
UROCZYSTE POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW ROCZNIKA 2025

W słoneczne przedpołudnie 25 kwietnia 2025 roku aula „Ekonoma” rozbrzmiewała podniosłą atmosferą. To był dzień, na który z niecierpliwością czekali uczniowie klas piątych – ich uroczyste pożegnanie z murami szkoły.

PRZYGOTOWANIA DO WYJAZDU NA STAŻ DO AALBORGA
PRZYGOTOWANIA DO WYJAZDU NA STAŻ DO AALBORGA

Udany wyjazd to przede wszystkim zgrana grupa. Żeby stworzyć kreatywny i współpracujący zespół opiekunki wraz z młodzieżą, zakwalifikowaną do wyjazdu do Danii, odbyły zajęcia warsztatowo - integracyjne. Młodzież pokazała się ze swojej najlepszej kreatywnej i współpracującej strony. Stay turned, będziemy was na bieżąco informować jak nam się wiedzie! 

WICEMISTRZYNIE WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
WICEMISTRZYNIE WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO

Zespół dziewcząt z "Ekonoma" po wygraniu mistrzostw powiatu następnie regionu B zakwalifikował się do finału województwa w piłce siatkowej gdzie po zwycięstwie w półfinale po niesamowicie zaciętym meczu z II LO Koszalin   2:1 przystąpił do finałowego spotkania z XVI LO Szczecin.

100% EKONOMISTÓW, HOTELARZY I ŻYWIENIA ZDAŁO EGZAMIN ZAWODOWY
100% EKONOMISTÓW, HOTELARZY I ŻYWIENIA ZDAŁO EGZAMIN ZAWODOWY

Śpieszymy z informacją o wynikach egzaminów zawodowych w sesji ZIMA 2025. 100% uczniów z klas: Vm (technik hotelarstwa), Ve (technik ekonomista) oraz IVa (technik żywienia i usług gastronomicznych) zdało egzamin zawodowy. Niewiele gorszy wynik (ponad 90%) osiągnęli uczniowie z technikum reklamy (5r) oraz technikum obsługi turystycznej (5t).

OLIMPIADA UMIEJĘTNOŚCI HOTELARSKICH
OLIMPIADA UMIEJĘTNOŚCI HOTELARSKICH

Serdecznie gratulujemy uczennicy klasy V technikum hotelarskiego Mariannie Breszce, która startując w gronie 3240 uczestników uzyskała tytuł finalistki III edycji Olimpiady Umiejętności Hotelarskich, organizowanej przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz Fundację Polskie Hotele Niezależne.  Podczas etapu centralnego Marianna miała możliwość także uczestniczenia w warsztatach kompetencyjnych oraz zdobywania nowych doświadczeń zawodowych. Mariannie dziękujemy i życzymy dalszych sukcesów.

WYRÓŻNIENIA W KONKURSIE "BE PROFESSIONAL"
WYRÓŻNIENIA W KONKURSIE "BE PROFESSIONAL"

Kilka tygodni temu w Zespole Szkół Nr 10 w Koszalinie odbył się konkurs języka angielskiego z elementami języka zawodowego „Be Professional” W piątek 04.04. nasi uczniowie tj. Hanna Panek kl 4r, Dawid Czerniawski kl 4i oraz Jagoda Janecka kl. 3ef odebrali dyplomy oraz gry edukacyjne za zdobyte wyróżnienia.

II MIEJSCE W POWIATOWYM KONKURSIE PIOSENKI ANGIELSKIEJ, NIEMIECKIEJ I HISZPAŃSKIEJ
II MIEJSCE W POWIATOWYM KONKURSIE PIOSENKI ANGIELSKIEJ, NIEMIECKIEJ I HISZPAŃSKIEJ

W miniony czwartek 3 kwietnia 2025 roku, kiedy niemal cała nasza szkolna społeczność uczestniczyła w wiosennym pikniku, Weronika Pawlak z klasy Vt oraz Anastasiia Skorokhodova z klasy IIt wzięły udział w Powiatowym Konkursie Piosenki Angielskiej, Niemieckiej i Hiszpańskiej, który odbył się w Centrum Kultury i Spotkań Europejskich w Białogardzie.

WYRÓŻNIENIE W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE "MŁODY INWESTOR"
WYRÓŻNIENIE W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE "MŁODY INWESTOR"

W dniu 27 marca 2025 roku piątka naszych uczniów wzięła udział w Ogólnopolskim Konkursie „Młody Inwestor”, znajdując się w gronie 101 uczestników z całej Polski. Naszemu uczniowi Alanowi Jadczakowi udało się drugi rok z rzędu wywalczyć wyróżnienie.

NASZE SIATKARKI WYGRAŁY TURNIEJ W GOLENIOWIE
NASZE SIATKARKI WYGRAŁY TURNIEJ W GOLENIOWIE

Wyprawa do Goleniowa na licealiadę w piłce siatkowej dziewcząt w siatkówce rozpoczęła się od podróży luksusowym busem . W dobrych nastrojach dziewczęta przystąpiły do meczu z ZS Gryfice mimo małych obaw dziewczęta pokonały rywalki 2:0, nie dając w żadnym z setów nadziei przeciwniczkom na wygraną.

UCZENNICE TECHNIKA REKLAMY LAUREATKAMI OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU „CO MNIE…”
UCZENNICE TECHNIKA REKLAMY LAUREATKAMI OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU „CO MNIE…”

UCZENNICE TECHNIKUM REKLAMY LAUREATKAMI OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU NA KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ!

JULIA DYKIERT (REKLAMA) LAUREATKĄ OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU „CO MNIE…”
JULIA DYKIERT (REKLAMA) LAUREATKĄ OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU „CO MNIE…”

KOLEJNA LAUREATKA Z TECHNIKUM REKLAMY W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE NA KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ!

WYGRANA W KONKURSIE "ZAWODY Z PRZYSZŁOŚCIĄ"
WYGRANA W KONKURSIE "ZAWODY Z PRZYSZŁOŚCIĄ"

Z ogromną radością informujemy, że grupa naszych uczniów z klasy 4 kierunek PROGRAMISTA odnieśli zwycięstwo w konkursie „Zawody z przyszłością”, organizowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie. Zadaniem uczestników było stworzenie filmu na temat wybranego zawodu przyszłości. Dzięki swojej kreatywności, zaangażowaniu i doskonałemu przygotowaniu nasza drużyna zdobyła uznanie jury i sięgnęła po najwyższe laury.

SREBRO I BRĄZ W RANKINGU PERSPEKTYW 2025
SREBRO I BRĄZ W RANKINGU PERSPEKTYW 2025

Nie pracujemy dla rankingów, ale jeśli one nas zauważają, doceniają i nagradzają znakiem jakości to jest nam bardzo miło!

W tym roku kolejny raz nasze Technikum Ekonomiczne zostało wyróżnione w Rankingu Perspektyw 2025, otrzymując Srebrną Tarczę (11 miejsce w woj. Zachodniopomorskim wśród wszystkich techników).

Następny
Poprzedni
Shadow

 

;

Rodzina jest pierwszym naturalnym środowiskiem wychowawczym dziecka, w którym uczy się ono życia. Rodzice mogą wpływać na swoje pociechy jedynie poprzez codzienne bycie z nimi, poprzez przytulanie, czytanie bajek, rozmowę. Ukazując własne postawy, sposób patrzenia na świat i innych mogą kształtować w młodym człowieku poszanowanie do otaczającej rzeczywistości i samego siebie (do swojego ciała, osobowości) i jednocześnie strzec przed wpływem czynników zewnętrznych (otoczenia).

Wsparcie rodziców jest nieodzowne do prawidłowego rozwoju młodego człowieka, jedynie w ten sposób można dziecko ustrzec przed szeroko rozumianymi zaburzeniami (samookaleczenie, anoreksja, zachowania opozycyjno-buntownicze), uzależnieniami i złym wpływem środowiska. Mimo, iż dzieci będące w okresie dorastania pozornie nie chcą tego kontaktu, to w rzeczywistości potrzebują go bardziej niż kiedykolwiek.
Często podczas rozmów z uczniami w szkolnym gabinecie można usłyszeć: - "tata obiecał mi kupienie nowego laptopa, gdy poprawię oceny, tylko mi na tym laptopie nie zależy..." Uczniowie zapytani o to, co byłoby dla nich ważniejsze, bardziej atrakcyjne, niemalże zgodnie podają, że kontakt z rodzicem (wspólne kino, rozmowy o obejrzanym filmie, wspólne naprawienie, jakiegoś domowego sprzętu). Proszeni o podanie przykładów, co mogą ich zdaniem zrobić w celu zmienienia, poprawienia relacji z rodzicami wykazują dużą kreatywność. Jest jednak spora część uczniów, która czuje się bezradna, gdyż dokonali licznych prób, które pozostały bez odzewu ze strony bliskich lub przyniosły krótkotrwałe rezultaty. Niestety, nadal istnieje spora część dorosłych, która ulega schematom myślowym:

  • skoro nie ma najlepszych stopni, to jest do niczego,
  • dziecko samo przyjdzie, gdy będzie chciało i poprosi o przytulenie,
  • jak mu będzie źle to powie,
  • dziecka nie można rozpieszczać, bo wyrośnie na mazgaję,
  • nie ma o czym rozmawiać z takim gówniarzem, niech dorośnie, itp.

Takie myślenie w znaczący sposób utrudnia budowanie prawidłowej relacji z dzieckiem. Rodzic stawia się w pozycji hierarchicznej wyżej a dziecko jest usytuowane niżej, jako jednostka, która ma zabiegać o uwagę rodziny. Bezwarunkowa miłość i akceptacja są niezbędnym warunkiem do prawidłowego rozwoju dziecka, jego poczucia własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa. Dzieci, które czują się niekochane i nieakceptowane przez rodziców i innych członków rodziny niewątpliwie nie są szczęśliwe. Młody człowiek, który czuje się niekochany już od najmłodszych lat wzrasta z niskim poczuciem własnej wartości, która wpływa na zaniżoną samoocenę i poczucie, że nie zasługuje na miłość "skoro jestem tak beznadziejny". Osoby takie czują się znacznie mniej wartościowe od innych, a ich prawidłowy rozwój psychiczny jest utrudniony. Osoby o niskim poczuciu własnej wartości nawet mając wysokie możliwości intelektualne, będąc jednostkami kreatywnymi i posiadającymi szerokie horyzonty myślowe nie wykorzystują w pełni swoich potencjalnych możliwości, gdyż lęk przed poniesieniem porażki i kolejnym odrzuceniem ze strony rodziców (bądź też brakiem udzielenia wsparcia) jest zbyt duży i paraliżuje przed działaniem. Dlatego tak istotne jest zapewnienie przez rodziców prawidłowego rozwoju emocjonalnego swoim dzieciom. Brak prawidłowych więzi rodzinnych, akceptacji i poczucia wsparcia powoduje, iż zachowanie dziecka zaczyna odbiegać od przysłowiowej normy. Dzieje się tak, gdyż dziecko tak bardzo pragnie miłości rodziców, iż zaczyna w tylko dla siebie zrozumiały sposób wołać
o ich uwagę. Możemy wtedy wśród młodych zaobserwować między innymi tendencję do samookaleczeń, zachowań opozycyjno - buntowniczych (bierny bądź czynny opór, wzrost agresywności), anoreksji.
Badania z ostatnich lat dowodzą, iż postać niebezpiecznej choroby niemalże już społecznej przybierają zaburzenia odżywiania. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na anoreksję, gdyż jest to choroba, która przede wszystkim wynika z nieprawidłowych relacji rodzinnych, a którą można coraz częściej obserwować wśród młodych dziewcząt. Według klasyfikacji Światowej Organizacji Zdrowia Anorexia nervosa (występująca także pod nazwami: anoreksja psychiczna, jadłowstręt psychiczny, brak łaknienia) definiowana jest jako zaburzenie jedzenia, które charakteryzuje celowa utrata masy ciała wywołana świadomie i podtrzymywana przez pacjenta. Występuje najczęściej u dziewcząt w okresie pokwitania i u młodych kobiet. Zdarza się także u chłopców przed osiągnięciem dojrzałości i młodych mężczyzn oraz u dzieci przed okresem pokwitania i dojrzałych kobiet aż do okresu menopauzy. Zazwyczaj stwierdza się niedożywienie różnego stopnia z wtórnymi zmianami hormonalnymi i metabolicznymi oraz zaburzenia funkcjonowania organizmu. Do objawów anoreksji należą ponadto: ograniczenia w diecie, wyczerpujące ćwiczenia fizyczne, prowokowanie wymiotów, systematyczne przyjmowanie leków o właściwościach przeczyszczających i tłumiących łaknienie oraz środków moczopędnych. Niezależnie od tego, jak brzmi naukowa definicja anoreksji istotne jest to, że jest to choroba, w której ciało staje się symbolem zwycięstwa, zapracowania i zasłużenia na podziw i miłość, których przed wystąpieniem symptomów choroby osoby nie doświadczały w domu rodzinnym. Poniżej przytoczone zostały wypowiedzi anorektyczek, które same w sposób otwarty mówią o powodach rozwoju ich choroby:
Julka: "(...) Wpadłam w anoreksję....Ona dała mi bardzo dużo. Ojciec się zaczął znów o mnie troszczyć, jak o małą dziewczynkę. Byłam ważna, najważniejsza. Odwiedzali mnie w szpitalach, dzwonili, mówili wreszcie, że mnie kochają. Nadal trudno mi zaakceptować swój normalny wygląd. Boję się życia, ludzi. Boję się, że zawsze już będę musiała walczyć o miłość. Potrzebuję tego, żeby ktoś mnie kochał i boję się. Tak naprawdę tylko babcia mnie kochała i tata, jak byłam mała - tęsknię do tego bezpieczeństwa i ciepła, ale babcia nie żyje, a ja niestety nie jestem już małą dziewczynką (...)."
Ania: "(...) Mama jest dobrą kobietą, ale nie umie kochać - no może poza wyjątkiem siebie. Może po prostu kocha tylko to, co idealne, a sama się za taką uważa. Mi nigdy nie powiedziała, że mnie kocha i chce. Ja nie jestem idealnym dzieckiem, które sobie wymarzyła. Taty też nie kocha, bo nie jest idealny.
- Czego Ci brakowało w dzieciństwie?
- Czułości, bliskości i pochwał. Miałam mnóstwo zabawek, potem pomocy szkolnych, ale odczuwałam, że tylko po to, żeby dorównać dzieciom ich znajomych.
- Nawet, gdy byłaś małym dzieckiem rodzice nie tulili Cię, nie brali na kolana? - Nie, to znaczy tata czasami, jak mama nie widziała. U psychologa tłumaczyli, że to dlatego, żebym wyrosła na pewną siebie, samodzielną dziewczynę (...)."
Edyta: "(...) To był taki chłodny wychów, bez spoufalania się i zabaw - tylko gry i zabawy edukacyjne (...) Pewnie mnie po prostu nie kochali. Jak to zrozumiałam, to tak mi się porobiło w środku jakoś jakby we mnie wszystko zamarzło (...)."
Powyższe wypowiedzi dziewcząt w sposób wymowny ukazują, jak ważna jest prawidłowa relacja w domu zarówno między dzieckiem a rodzicami, jak również między samymi
małżonkami. Można także stwierdzić, iż nie tylko osoba cierpiąca na anoreksję potrzebuje pomocy, ale również cały system rodzinny.
Psychologowie podkreślają znaczenie bezwarunkowej akceptacji w procesie wychowania w rodzinie, czyli przyjęcia dziecka i kochanie takim, jakim jest, z pewnymi wadami i ograniczeniami. Ponad to podkreślają, jak ważne jest okazywanie miłości. Warto pamiętać obcując z dziećmi, że czują one intuicyjnie miłość rodzicielską, ale mimo to potrzebują potwierdzenia tej miłości. Dziecko będzie czuło miłość rodzicielską podczas bliskiego kontaktu z rodzicami i dzięki możliwości bezpośredniego doświadczania miłości poprzez wspólne pieszczoty, zabawę i udział w życiu rodzinnym. Ponadto rodzice mogą wyrażać swoją akceptację dla dziecka poprzez szanowanie oryginalnych cech osobowościowych dziecka i pozwalając mu na działania, zdobywanie osobistych doświadczeń i korzystania z dostosowanej do jego wieku rozwojowego swobody. Umożliwia to wykształcenie się niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania poczucia autonomii. Umiejętne prowadzenie dziecka i pomaganie mu w kształtowaniu własnej tożsamości jest niezbędne, pozwala również na prawidłowy rozwój samokontroli i socjalizacji przyszłego dorosłego.
Warto pamiętać, że żadne zaburzenia (anoreksja, agresja itp.) nie rozwijają się nagle w okresie adolescencji, ich źródło tkwi już w okresie wczesnego dzieciństwa.

SZANOWNY UŻYTKOWNIKU

Jeżeli chcesz przeskalować w górę zawartość strony, to naciśnij kombinację klawiszy
CTRL i +.

klawiatura

Jeżeli chcesz przeskalować w dół zawartość strony, to naciśnij kombinację klawiszy
CTRL i -.

klawiatura

Logo WCAG